La caritat al cinema: la mirada social de Charles Chaplin

El cineasta britànic Charles Chaplin (1889-1977) va plantejar el seu discurs artístic a partir de la consciència social i moral, articulada sobretot a partir d’un personatge arquetipus que encarna la marginalitat. El rodamon que Chaplin va fer cèlebre a la gran pantalla es mou en entorns de pobresa que sovint el posa en contacte amb personatges, com ell mateix, de baixa extracció social. La interacció entre aquests i el rodamon dóna peu a l’emergència del sentiment caritatiu, que acaba sent un element característic de Chaplin, compromès amb l’art i amb la societat del seu temps. En la primera part de la nostra comunicació analitzarem alguns passatges que mostren aquesta faceta del cineasta extrets de pel·lícules com ara The Immigrant (1917), Easy Street (1917), A Dog’s Life (1918 ), The Kid (1921) i City Lights (1931). Aquesta anàlisi permetrà entendre que l’exercici de la caritat, una de les estratègies del sentimentalisme chaplinià, converteix algunes de les seves cintes en paràboles. En la segona part procedirem a resseguir la recepció que va tenir aquesta mirada social en Chaplin a Catalunya. La intel·lectualitat catalana recurrentment posà de relleu la humanitat del personatge més enllà de la seva vis còmica, per la qual cosa la seva mirada va ser titllada de dickensiana. El cèlebre cineasta va aconseguir desvetllar no només una admiració unànime, sinó que també la seva obra es convertí en un dels principals arguments esgrimits en l’acreditació artística del cinema.

Tornar a llistat de comunicacions »

Compartir en twitter Compartir en facebook
Generalitat de Catalunya - Departament de Cultura
Ministerio de Cultura
Espais escrits
Unnim